logo

مسابقة ‘ ليجو ‘ للأطفال عن الطاقة المتجددة في المتحف المصري الكبير

تقرير رويترز
01-01-2023 11:18:54 اخر تحديث: 07-01-2023 14:30:49

رويترز - من محركات توليد الطاقة من الرياح إلى السيارات التي تعمل بالطاقة الشمسية ، تنافست فرق من الأطفال تتراوح أعمارهم بين الرابعة والسادسة في مسابقة "فيرست ليجو".

الهدف من النسخة السادسة من المسابقة هو إيجاد حلول لتخزين الطاقة المتجددة وتوزيعها ونقلها من خلال إنشاء هياكل من الليجو تعبر عن هذه الحلول.
وقال أيمن القباني، ممثل مسابقات فيرست ليجو في مصر: "السنة دي الموضوع عن الطاقة وإن إزاي الأطفال يجدون حلولا لمصادر الطاقة المستدامة والطاقة النظيفة وإزاي تتخزن وإزاي يتم توزيعها وكمان إن إحنا نرشد في الطاقة، كل فريق مكون من خمسة طلاب عندنا 400 طالب ممثلين في 80 فريقا هيبتدوا النهاردة يقدموا اللي تعلموه في خلال مدة التدريب اللي هي ثلاثة شهور في محافظاتهم ومدارسهم. فجايين النهاردة عشان نشوف الحلول اللي هما مقدمنها".
فيما أوضح راندا محمد أمين، والدة أحد الأطفال المشاركين: "كانت تجربة مميزة جدا للأطفال إن هم يعرفوا إيه مصادر الطاقة المتجددة ويفهموها من خلال الليجو، إن هم إزاي يركبوا التوربينات وبشكل مفصل عن أنواع الطاقة المتجددة، دي كانت تجربة عظيمة إن أطفال من سن الخامسة إلى سبع سنين إن هم يقدروا يعرفوا كل ده. وكمان يشاركوا في المجتمع في المستقبل إن شاء الله".
أقيمت المسابقة في المتحف المصري الكبير بجوار أهرامات الجيزة، ومن المتوقع أن يفتتح رسميا العام المقبل.


 صور من الفيديو - تصوير رويترز