logo

زهور الأقحوان المتوهجة تزيّن حقول الفيوم بموسم حصادها في مصر

رويترز
06-04-2024 15:43:15 اخر تحديث: 06-04-2024 20:28:30

(تقرير رويترز) - تغطي الألوان البرتقالية النابضة بالحياة حقول قرية إبشوي في الفيوم، مصر، في بداية موسم الحصاد السنوي لزهور الكاليندولا، وهي جانب حيوي


من الصناعة الزراعية في البلاد.

وقال جابر محمد – صاحب مزرعة بالفيوم: "زهرة الأقحوان أو الكاليندولا بنزرعها مشتل في شهر 9 وبعد كده بننقلها المزرعة في شهر 10 أو في أخر شهر 10 يعني بتاخد في المشتل حوالي من 40 ل 50 يوم، وبعد كده بنجهز التربة وننقلها ونعمل بين كل نبات ونبات حوالي 30 أو 40 سم، وبعد كده بنقطفها كل 10 أيام على حسب المناخ. والفدان متوسط الإنتاج بتاعه فريش حوالي 5 طن على مدار ال 6 شهور، والكيلو بيتراوح من 5 ل 6 جنيه" .

الأقحوان ذات الألوان البرتقالية الخلابة تعرف محليا باسم "عباد القمر" بسبب تفضيلها للمناخ البارد ، ورغم الظروف الاقتصادية الصعبة في مصر لم يسبب ارتفاع تكاليفها مشكلة للمزارعين لأن ثمنها والطلب عليها زادا .

واوضح جابر محمد "هو زراعته مكلفة ومعرض للإصابة وحاجات كتيرة من هذا القبيل بس في نفس الوقت العائد بتاعه زاد، بدل ما الفلاح كان بيبيع الكيلو فريش باتنين وتلاته جنيه، انهارده بيبعه بستة جنيه. سعره زاد الضعف."

بعد الحصاد يتم نشر بتلات الزهور المتوهجة لتجف تحت أشعة الشمس قبل تصديرها إلى الأسواق الرئيسية في الخارج مثل روسيا وأوكرانيا والولايات المتحدة وإيران ، إذ تعد مصدرا للعملة الصعبة وتدخل في صناعات مختلفة من مستحضرات التجميل والأدوية إلى الطب التقليدي .

صورة من الفيديو - تصوير : رويترز