logo

دينا الشربيني تكشف تفاصيل عن علاقتها بابنها : ‘لم أرد أن يدرس الطبخ‘

موقع بانيت وصحيفة بانوراما
07-03-2024 09:46:08 اخر تحديث: 07-03-2024 10:00:03

في حوارها مع برنامج تلفزيوني، أثارت الفنانة دينا الشربيني، جدلاً كبيراً بعد إعلان رأيها في الفرق بين تربية الرجال والنساء، حيث قالت إن التربية المصرية أساسها سيدة، وذلك بسبب انشغال الرجل


صورة نشرتها الفنانة دينا الشربيني على صفحتها الانستغرام - تصوير:@SharbelBouMansour

 بعمله على مدار اليوم، موضحة: "كل بيوت مصر تربية واحدة ست، مصر كلها اللي مربياها واحدة ست، لأن الراجل أساسًا مش موجود، الراجل بيطلع يروح شغله ويرجع بليل مبيربيش والست هي اللي بتربي وأنا مش بقلل من وجود الرجالة".

كما نصحت دينا، السيدات بعدم الانفصال عن أزواجهن في حالة وجود طفل صغير السن، مضيفة: "الرجالة بعد الانفصال مبتكونش موجودة، ولو عايزين يربوا عيالهم ياخدوهم خميس وجمعة ويشاركوا في تربيتهم، ومبنصحش إن يكون فيه طلاق، وكل ما واحدة صاحبتي تقولي هطلق بقولها بلاش ابنك لما يوصل 12 سنة مش هتقدري عليه".

وأضافت: "ابني تأثر بعدم وجود والده، وافتقد وجوده طبعًا، وعدم وجود الأب حاجة صعبة جدًا وصعبة عليّ أنا كمان، وأنا ربيت علي ابني على إنه يبقى راجل ويعتمد على نفسه، ومخلتهوش مرفه، وكنت صارمة في تربيته، والأم بتفضل خايفة على ولادها لحد ما يكبروا".

وروت دينا موقفًا جمعها بنجلها علي أثناء اختياره مجال الطبخ، مشيرة إلى أنها كانت تريده أن يلتحق بدراسة مجال التجارة  وليس الطبخ، قائلة: "كنت عايزة ابني يدرس بزنس، بس قالي إنتي أهلك وافقوا على الرقص قولتله لا، وقالي إنتي نجحتي في إيه، قولتله الرقص، قالي ممكن تسبيني أدرس طبخ.. سكت وقولتله اتفضل".


صورة نشرتها الفنانة دينا الشربيني على صفحتها الانستغرام - تصوير:بدون كريدت