logo

شيرين رضا تكشف سرّ جمالها وقصة اعتزالها وعودتها للفن

موقع بانيت وصحيفة بانوراما
28-10-2023 15:58:32 اخر تحديث: 28-10-2023 16:21:56

خلال لقائها مع الإعلامي معتز الدمرداش ببرنامج "ضيفي" المذاع عبر قناة الشرق للأخبار ، أكدت الفنانة شيرين رضا أنها لا تشعر بتميز بسبب ملامحها الأوروبية.



 صورة نشرتها الفنانة على صفحتها بالانستغرام - بدون كرديت


وأضافت: "أعتقد السبب مش ألواني، لكن الناس دايماً بتعامل الست الحلوة معاملة خاصة، الناس هي اللي بتشوفني، لكن أنا لازم أبص في المراية علشان أشوف إني شقرا وعينيا زرقا".

ورداً على سؤال متابعات البرنامج عن سر جمالها الدائم، قالت شيرين رضا: "الأكل، وتاخد بالك من صحتك وتنام كويس".

وتابعت: "الست لازم تاخد بالها من صحتها، ننام ونصحى بدري، علشان الشمس تدينا فيتامين د وده مهم للأعصاب، وإحنا زي العربية محتاجة بنزين وصيانة كل شوية".

واعترفت شيرين رضا بأنها كانت مترددة في العودة للتمثيل والاستمرار في هذا المجال، بعد الفيلمين اللذين شاركت بهما مع النجم الراحل أحمد زكي في مرحلة مبكرة من مسيرتها، وهما "حسن اللول" و"نزوة".

وقالت: "لما عملت الفيلمين كنت صغيرة جداً، ومش عارفة أعمل إيه، لكن كان في أحمد زكي ويسرا وعلي بدرخان، يعني كان في مساعدة".

وأضافت: "بعدها بطلت فترة طويلة، وكنت مش عارفة أنا عايزة أرجع ولا لأ، ومش متعودة على ساعات التصوير الطويلة والانتظار، ومسلسل بدون ذكر أسماء هو اللي خلاني أكمل".

وأوضحت أن ترشيحها للدور بواسطة السيناريست الراحل وحيد حامد كان مفاجأة قائلة: "كنت مبسوطة بثقة وحيد حامد، والمخرج تامر محسن كان مش مرحب بترشيحي، وكان دور صعب وأنا في أول التمثيل".


 صورة نشرتها الفنانة على صفحتها بالانستغرام - بدون كرديت


 صورة نشرتها الفنانة على صفحتها بالانستغرام - بدون كرديت