logo

حملات تنظيف وتوعية بمخاطر استخدام البلاستيك في مصر

تقرير رويترز
15-08-2022 04:46:33 اخر تحديث: 18-10-2022 08:18:56

40 شاب وشابة من ضمنهم 15 من ذوي الهمم، حملوا على عاتقهم نظافة شواطئ الإسكندرية، بشكل تطوعي بالتزامن مع خطط الدولة المصرية للحفاظ على البيئة وبذل

أقصى جهد لمواجهة التحديات المرتبطة بظاهرة التغير المناخي.
فعبر 10 شواطئ على مستوى الإسكندرية يتجول المتطوعون من أجل إزالة المخلفات البلاستيكية الضارة حفاظا على الحياة البحرية وذلك استعدادا لاستضافة جمهورية مصر العربية رسميا لمؤتمر الأطراف لاتفاقية الأمم المتحدة لتغير المناخ الذي سيقام في نوفمبر القادم بشرم الشيخ.
من جانبه، قال منار رمضان، شريك مؤسس في بانلاستيك مصر: "إحنا بنستهدف الشواطئ العامة بشكل أخص لأن الناس محتاجة يبقى عندها توعية أكتر عن مشكلة المخلفات اللي هم بيسيبوها وراهم في الشاطئ، وطبعا إحنا مدينة زي الإسكندرية بنعاني بشكل كبير قوي للأسف في الصيف من المشكلة دي".

وقال حسام الدين محمد، زائر للشاطئ: "بالم (بأجمع) حاجتي في كيس أهه وباخدها معاي وأنا ماشي. ده أقصى حاجة أقدر أعملها، ومش كله بيعمل كده، ... بيسيب حاجته، ممكن يلمها في بلاستيك ويسيب الكيسة ويمشي ومع مرور الوقت والحيوانات هنا بينهشوا فيها بتتنتور (تتناثر) ع البحر، فدي المشكلة يعني، مفيش اهتمام. الحل يبقى فيه اهتمام من المحافظة اللي هو يقدر يوفر حاجة الناس ترمي فيها".


صورة من الفيديو - تصوير: رويترز