logo

حيوانات حديقة الجيزة تستمع بحمامات وأحواض باردة لمزيد من الانتعاش

تقرير رويترز
08-08-2022 04:21:18 اخر تحديث: 18-10-2022 08:19:07

يقوم المسؤولين عن حديقة الحيوان بالجيزة في مصر، والتي تعتبر إحدى أهم الحدائق في المنطقة، بترطيب الحيوانات عبر رشها بالماء أو تغطية أحواض السباحة

 
 للحفاظ على برودتها مع ارتفاع درجات الحرارة
أحواض سباحة وحمامات باردة للحيوانات في مصر والثمار المجمدة طعامها المقدم من المسؤولين في الحديقة
للحفاظ عليها من درجات الحرارة المرتفعة

وقال وحيد محمد – حارس في حديقة حيوانات الجيزة: " الأكل بتاعه بنعمله حاجات مجمدة مخصوص عشانهم بتبقى في الأيام اللي إحنا الحرة دي إن كان موز ولا كان بطيخ ولا كان منجا ولا كان أي أكل بيجي بيبقى حاجة مخصوصة ليها بتبقى حاجة مجمدة في الأيام الحرة اللي إحنا فيها دي " .

إنعاش الحيوانات بالماء والمظلات التي تبقي على برودتها يعتبر ضرورة مع وصول درجات الحرارة إلى أكثر من 45 درجة مئوية (113 فهرنهايت) .

بدوره يقول محمد رجائي – رئيس الإدارة المركزية لحدائق الحيوان: " المياه متوفرة بصفة مستمرة للحيوانات ودوماً أحواض المياه بيبقى عليها مظلات مغطية المياه دي عشان المياه تبقى باردة ما تبقاش متأثرة بالحر وفي طبعا برضه بنجيب ألواح ثلج لبعض الحيوانات زي الدبدبة بنبردلها المياه بتاعها بألواح الثلج  فيعني إجراءات عامة إحنا بنعملها دايماً للحفاظ على الحيوان من موجات الحر الشديد " .

وقال محمد رجائي رئيس الإدارة المركزية لحدائق الحيوان "الاستحمام مهم للغاية لبعض الحيوانات مثل الأسود والشمبانزي والدببة".
وأضاف "هناك مظلات لأحواض المياه والمياه متوفرة باستمرار للحيوانات والمياه دائما مغطاة من الشمس لتبقى باردة".

تعد حديقة الحيوان بالجيزة في مصر إحدى أقدم حدائق الحيوانات في المنطقة .